පරිගණකකරණය සහ කේතීකරණය අප ජීවත් වන, වැඩ කරන සහ ක්රීඩා කරන ආකාරය කෙතරම් නම් වෙනස් වීම් වලට පරිවර්තනය කර ඇතිද?
නව තාක්ෂණයන් නිර්මාණය කිරීමේ සිට සංකීර්ණ ගැටළු විසඳීම දක්වා පරිගණක විද්යාවේ සහ කේතීකරණයේ ඉතිහාසය නව්යකරණයේ, නිර්මාණශීලීත්වයේ සහ දක්ෂතාවයේ කතාවකි. අද, අප ජීවත් වන්නේ වෙන කවරදාටත් වඩා එකිනෙකා හා සම්බන්ධ වූ ලෝකයක වන අතර, එම සම්බන්ධතාව බොහොමයක් පරිගණක සහ කේත මගින් බල ගැන්වී ඇත.
අද අපි භාවිතා කරන පරණ කැල්කියුලේටරවල සිට ස්මාර්ට් ෆෝන් සහ ලැප්ටොප් පරිගණක දක්වා අප පැමිණියේ කෙසේදැයි ඔබ කවදා හෝ කල්පනා කර තිබේද?
ඉතින් මේ පසු විපරම ඒ අතීත කතාවේ සහ තාක්ෂණය විකාශනය වීම ගැනයි.
17 වන ශත වර්ශයේදී බිහි වුණ පළමු යාන්ත්රික ගණක යන්ත්රය පරිගණකයට සහ දුරකතනයට මෙතරම් දුර එන්නට මග හසර පෑදු බව ඔබ දැනටමත් දන්නා කරුණක් විය හැක.
- 18 වැනි සියවසේ මුල් භාගයට ආපසු යන්න, එහිදී බැසිල් බූචොන් නම් මිනිසෙක් අපූර්ව රෙදි වියන යන්ත්රයක් නිපදවූ අතර එය සංකීර්ණ මෝස්තර විවීම සඳහා ලිඛිත උපදෙස් අනුගමනය කරන්නක් විය. යන්ත්ර පාලකයක් ලෙස සිදුරු සහිත කඩදාසි භාවිතා කළ පළමු පුද්ගලයා බූචොන් බව සැලකේ.
එතැන් සිට තාක්ෂණයේ දියුණුවත් සමග බොහෝ දේ වෙනස් වී ඇතත්, මෘදුකාංගයේ මූලික කොටස් එලෙසම පවතී. සිදුරු සහිත කඩදාසි ටේප් රෝලයක් බැසිල් බූචොන්ගේ රෙදි වියනෙහි භාවිතා කරන ලදී. 1728 දී, ඔහුගේ සහායක ජීන්-බැප්ටිස්ට් ෆැල්කන් රෙදි වියන යන්ත්රයට පන්ච් කාඩ් එකතු කළ නමුත් එය තවමත් සම්පූර්ණයෙන් යාන්ත්රිකකරණය වී නොමැත.
- පරිගණක විද්යාවේ පරිණාමයේ තවත් වැදගත් කරුණක් වූයේ පළමු ඇනලොග් පරිගණක හඳුන්වා දීමයි.
1902 දී ප්රථම වරට සංවර්ධනය කරන ලද ඩුමරෙස්ක් මෙහි මුල්ම පුරුක වේ. මෙම ගිනි පාලන උපාංගයේ ඩයල් සහ බාර් හරවා හෝ ලිස්සා ගොස් සතුරු නෞකාවකට ඇති දුර හෝ එය හරවන කෝණය තීරණය කළ හැකිය. එය ප්රතිවිරුද්ධ යාත්රාවක ගමන් මග සහ වේගය ගණනය කිරීමට ද භාවිතා කරන ලදී.
ඉන් වසර 10කට පසු, ඉලෙක්ට්රොනිකව ක්රියාත්මක වන සැසඳිය හැකි උපකරණයක් තැනීමෙන් ආතර් පොලෙන් එම ජයග්රහණය තව තවත් මානයන් ඔස්සේ මෙහෙයවන්නට අත්පොත් තබන ලදී.
- 1959 ට පෙර සෑම පරිගණක නිෂ්පාදකයෙක්ම අද්විතීය ක්රමලේඛන භාෂාවක් භාවිතා කළ නමුත් එම භාෂාවන් කිසිවක් සිතූ පරිදි සාර්ථකව ක්රියාත්මක වී නොමැති තරම් ය. එයට මූලිකම හේතුව ලෙස සඳහන් වන්නේ එම පරිගණක නිෂ්පාදකයන් එක්ව සහයෝගයෙන් වැඩ කිරීම වෙනුවට වෙන් වෙන් වශයෙන් ක්රමලේඛන භාෂාවක් තැනීමට කටයුතු කිරීමයි.
මෙකී හේතුව සහ විවිධ නිෂ්පාදකයින්ගේ පරිගණක සමඟ වැඩ කිරීමට ඇති නොහැකියාව හේතුවෙන්, යන්ත්ර සමඟ සන්නිවේදනය කළ හැකි පළමු ක්රමලේඛන භාෂාව සංවර්ධනය කිරීමට ක්රමලේඛකයින් කණ්ඩායමක් සහයෝගයෙන් කටයුතු කළහ.
COBOL (Common, Object-Oriented, Business-Oriented Language) ඔවුන් භාවිතා කළ භාෂාව විය. කාලයාගේ ඇවෑමෙන්, COBOL විසින් තැබූ පදනම මත විවිධ ක්රමලේඛන භාෂා කිහිපයක් ගොඩනගා ඇති අතර ඒ ඔස්සේ තොරතුරු තාක්ෂණය සහ පරිගණක තාක්ෂණය විහිදී ගිය දුර ප්රමාණය මිනිය නොහැකි තරම් වේ.
- වාණිජමය වශයෙන් සාර්ථක වූ පළමු ගෘහස්ථ පරිගණකය ලෙස, ඇල්ටෙයාර් 8800 පරිගණක තාක්ෂණයේ ව්යාප්තියේ සහ පුද්ගලික පරිගණක යුගයේ ආරම්භයේ සන්ධිස්ථානයක් සනිටුහන් කළේය. ලොව පුරා ජනප්රිය ඉලෙක්ට්රොනික්ස් සඟරාවේ 1974 නොවැම්බර් කලාපයේ කවරයේ එම පරිගණකය ප්රදර්ශනය කිරීමෙන් පසු එහි අලෙවිය අහස උසට ඉහළ ගියේ ය.
ඒ වන තෙක්ම පරිගණක කොටස් වෙන වෙනස මිළ දී ගෙන ලබා දී ඇති විස්තරය අනුව එකට එකතු කිරීමෙන් සකසා ගත පරිගණක භාවිතයෙන් තම කාර්යයන් පහසු කරගන්නට නියැලී සිටි පුද්ගලයන් අතර ඇල්ටෙයාර් 8800 විකිණී ගියේ උණු කැවුම් මෙනි.
- Xerox 1970 ගණන්වල මුල් භාගයේදී Alto පුද්ගලික පරිගණකය හඳුන්වා දුන්නේය. මෙම පරිගණකයට චිත්රක පරිශීලක අතුරුමුහුණතක් සහ නවීන මෙහෙයුම් පද්ධතිවල දක්නට ලැබෙන බොහෝ හැකියාවන් තිබූ නමුත් එය වාණිජමය වශයෙන් සාර්ථක වූයේ නැත. එහි වින්ඩෝස්, පොයින්ටර්, මෙනු සහ අයිකන වැනි දේවල් තිබුණි.
Xerox Star සහ Apple Lisa හි සමාන චිත්රක පරිශීලක අතුරුමුහුණත් ලබා ගත හැකි විය. නමුත් මෙම පරිගණක මිල අධික වූ අතර පාරිභෝගිකයින් දිනා ගැනීමට අපොහොසත් වීම හේතු කරගෙන 1984 දී Apple වෙතින් හඳුන්වාදුන් Macintosh වාණිජමය වශයෙන් සාර්ථක වූ පළමු චිත්රක පරිශීලක අතුරුමුහුණත් පරිගණකය ලෙස සැළකිය හැක.
ප්රතිවාදී මෘදුකාංග සමාගම් වන ඩිජිටල් රිසර්ච් සහ මයික්රොසොෆ්ට් ඔවුන්ගේ අනුවාද ඊළඟ වසරේ දී නිකුත් කළ අතර 1990 දශකයේ මුල් භාගයේ සිට, චිත්රක පරිශීලක අතුරුමුහුණත් (GUIs) පරිගණකයක් සැරිසැරීමේ මූලික ක්රමය ලෙස සම්ප්රදායික පෙළ-පාදක විධාන රේඛා ප්රතිස්ථාපනය කිරීමට පටන් ගත්තේය
- 1980 ගණන්වල අගභාගයේදී, පරිගණක විද්යාඥයෙකු වූ ටිම් බර්නර්ස්-ලී, පරිශීලකයින්ට වෙනත් ලිපිගොනු වෙත සහ ඒවාට සම්බන්ධ ලිපිගොනු වල තොරතුරු ගබඩා කිරීමට ඉඩ සලසන වැඩසටහනක් නිර්මාණය කළේය.
ඔහු තාක්ෂණය විස්තර කිරීම සඳහා “හයිපර් ටෙක්ස්ට්” යන යෙදුම නිර්මාණය කළ අතර පළමු අන්තර්ජාලය සෑදීම සඳහා පරිගණක එකට සම්බන්ධ කිරීමට එය භාවිතා කළේය.
බර්නර්ස්-ලී ප්රමිතිගත අධිපෙළ ලේඛන පද්ධතියක් භාවිතයෙන් ලොව පුරා පරිගණක සම්බන්ධ කිරීමට ඊටත් වඩා අභිලාෂකාමී සැලැස්මක් යෝජනා කළේය. ඉන් ටික කලකට පසු ලෝක ව්යාප්ත වෙබ් දියත් කිරීම පරිගණක ඉතිහාසයේ සහ මුළු ලෝකයේම සන්ධිස්ථානයක් සනිටුහන් කළේය.
පරිගණක විද්යාවේ සහ කේතීකරණයේ ඉතිහාසය හරහා අපි මෙම පසු විපරම අවසන් කරන විට, පන්ච් කාඩ්පත් සහ ක්ලැන්කි කැල්කියුලේටර යුගයේ සිට තාක්ෂණය බොහෝ දුර ගොස් ඇති බව පැහැදිලිය.
නමුත් එක් දෙයක් නොවෙනස්ව පවතී: ඒ සියල්ල පිටුපස සිටින මිනිසුන්ගේ දක්ෂතාවය සහ නිර්මාණශීලිත්වයයි.
එය Ada Lovelace ගේ පුරෝගාමී කාර්යයේ සිට Alan Turing ගේ යුධ කාලීන වීරකම් දක්වා, පුද්ගලික පරිගණකවල උපතේ සිට කෘත්රිම බුද්ධියේ නැගීම ආ විස්මිත සවාරියකි.
අනාගතය අපව කොතැනට ගෙන යනු ඇත්දැයි අප නොදන්නා අතර එය අපට සිතාගත හෝ අනුමාන කිරීමට නොහැකි තරම් ය.
නමුත් කුමක් සිදු වුවද, එක් දෙයක් ස්ථිරව කිව හැක. එනම් පරිගණක විද්යාවේ සහ කේතීකරණ ඉතිහාසයේ මීළඟ පරිච්ඡේදය පෙර පැමිණි ඒවා සේම උද්වේගකර වනු නිසැකය.
ඉතින් මේ ඇරයුම එවන් වූ විස්මිත හෙටක් වෙනුවෙන් පුල පුලා බලා සිටින ඔබටයි.
එවන් වූ විස්මිත අතීතයන් ගැන දැනගන්නට මෙන්ම, අනාගතයේ වෙනස් වීමට නියමිත බොහෝ දෑ ගැන සවිස්තරාත්මකව කරුණු දැනගන්නට දිගටම ඩී.පී නොලේජ් ක්ලබ් සමග රැඳී සිටින්න.
Thank for Details😊
Thanks for details
Good job
Very good
no
thanku
no thanku